MERJ, AKARJ, TEGYÉL
"Az elmúlt tíz évben elkötelezett lett iskolánk, hogy azokat a fiatalokat akik valamilyen okból - hiányzás, szociális okok, fegyelmi problémák, beilleszkedési és tanulmányi nehézségek miatt kényszerültek elhagyni a középfokú oktatást felkarolja, és szakmához juttassa.
A fejlesztés előzményei:
FSZK: DOBBANTÓ program
TÁMOP 3.3.9.B.12 - 0005 Második Esély – Zöld út a jövődhöz
A fent nevezett projektek alatt megtapasztaltuk, hogy milyen nehézségekkel kell, szembe nézzünk, hogy az indikátorokat sikeresen teljesítsük, ezek
- lemorzsolódás (iskolába utazáshoz bérlet, komplex diák támogatás,)
- családdal kapcsolattartás (közös programok, nyílt napok, a család magunk mellé állítása)
- iskolán kívüli kulturális programok (érdeklődés figyelembe vétele)
A bevonásra kerülő célcsoport toborzása
Az elmúlt években kialakítottunk egy kapcsolatrendszert a városunk vonzáskörzetében, segítségükre számítunk ebben a fejlesztésben is.
Iskolánk időelött lemorzsolódott tanulóit személyesen felkeressük
Bevonjuk jelenlegi tanulóinkat, hogy a családban, baráti körben reklámozzák a lehetőséget.
A bevonásra kerülő pedagógusok segítő szakemberek:
7 pedagógus, 4 szakoktató, 4 mentor A bevont szakmai megvalósítók mindegyike valamelyik előzmény projektben részt vett
Önkéntesként: szociális munkás, családterapeuta, szociális munkás hallgatók
A cél eléréséért a következő konkrét lépéseket tesszük:
- Kiváló tanárok, jó közösség
- Kooperatív tanulás – csoportbontás, kiscsoport, személyes kísérés
- Kompetenciafejlesztés – képességek egyéni felmérése, fejlesztése
- Projektmódszer – tanulói tevékenységre építő tanulási forma;
- Epochális rendszer – szorgalmi időszak és vizsgaidőszakok
- Egyéni tanrend – személyre szabott tananyag, haladás, figyelem
- Moduláris felépítés – ismételhető tanegységek;
- Vizsgafelkészítő csoportok – egyéni vagy mikrocsoportos foglalkozások;
- Átjárható csoportok – igény szerint választhat a diák;
- Javítási, pótlási lehetőségek – egyéni haladási tempó;
- Mentorrendszer – mentortanárok kísérik a diákot személyes és tanulmányi fejlődésében;
- Személyiségfejlesztés, – segítő szakemberek,
- Megváltoztatott fizikai környezet
- Komplex diák támogatás
- Családok bevonása iskolai rendezvényekbe – családlátogatás
Kiemelt tevékenységek:
- önismereti tréning ( Az első hónapban)
- tanulás, tanítása
- tanuláshoz, munkavállaláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése (alapvető életpálya építés tantárgy keretében)
- digitális kompetenciák fejlesztése (egyéni igények)
- idegen nyelvi készségek fejlesztése (egyéni igények)
Tanévenként: (Két tanévet tervezünk)
- A tanévet 4 epochára osztjuk fel, melyben a 6-8 hetes szorgalmi időszakot 1 hetes vizsgaidőszak követ.
- A tanulásszervezés nem évfolyam- és osztálystruktúrában, hanem tanulócsoport-rendszerben működik.
- Négy csoportot tervezünk, a csoportok optimális létszáma -8 fő. Minden fiatal esetében lehetőség szerint biztosítunk, hogy folyamatosan a számára legmegfelelőbb tanulócsoportba kerüljön minden tantárgyból és a képességeinek megfelelő ütemben haladhasson tanulmányaiban
- A tanév fontos részét képzik a csoportépítő, közösségépítő tevékenységek.
- Tanórák (szaktárgyi, mentori)
- Tanórán kívüli foglalkozások (szakkörök, kirándulások, rendezvények, stb.)
- Szabadidős, kulturális tevékenységek
- A folyamatosan – évente többször is – változtatható tanulócsoportok biztosítják ennek a megfelelő haladási ütemnek a fenntartását. A tanulócsoportok összetételét a tantárgyanként hozott vagy elért tudásszint, a tanulási képességek, a tantárgy iránti érdeklődés mértéke és minősége, valamint a fiatalok egymással való kapcsolatai, együttműködési szintje határozza meg.
- Vizsgáztatás, értékelés:
- A tanár nemcsak a tanórákon, hanem az interneten is a diákok rendelkezésére bocsátják a tananyagot, tájékoztatja őket a vizsga körülményeiről.
- A vizsgaidőszakban egyénileg vagy mikrocsoportban készíti fel a diákokat a konkrét vizsgafeladatokra.
- A vizsgát helyettesítheti az évközi munka is, ill. részvizsgákból is összeállhatnak az epochák, ill. az év végén letett vizsgák.
- A vizsgatípust (szóbeli, írásbeli) a tanár a diákokkal való konzultációk alapján határozza meg.
- A projektekben a vizsgát a projektmunka elkészítése jelenti.
- A rugalmas vizsgák időpontját és anyagát az egyéni fejlesztési terv tartalmazza.
A tanítandó szakmák megfelelnek a piaci keresletnek, ebben a megyében. A felkínált szakmák: pék, cukrász, szakács, asztalos, szobafestő. Lehetőséget biztosítunk, az átjárhatóságra.
A képzés esti rendszerű, de időbeosztása rugalmas, így mellette munka is vállalható, szülői feladatokat elláthat a fiatal és egyéb problémákat is figyelembe veszünk. "